Raahen seudusta saimme, lukea, että ”kaupungin päättäjät” ovat päättäneet, ettei kaupunki lähde mukaan suunniteltuun elokuvateatterihankkeeseen, ja siten hanke on haudattu. Vaihtoehdoksi tarjotaan Fregatti-salia.

Sen paremmin Raahesali kuin Fregatti-Salikaan eivät sovellu elokuvateatterikäyttöön kunnolla. Harvat elokuvanäytökset sunnuntai-päivisin eivät ole myöskään tätä aikaa.

Elokuvateatteri toisi mukanaan sitä paljon peräänkuulutettua elin- ja pitovoimaa. Kyse ei ole pelkästä elokuvateatterista, vaan myös sen ympärille rakentuvista muista palveluista. Myös nykyiset Raahen vapaa-ajan palvelut ja yritykset hyötyisivät lisääntyneenä asiakasmääränä, kun ihmiset saadaan käymään elokuvissa, johon liittyy monesti ruokailemassa käynti ja ehkäpä muutama drinkki elokuvan jälkeen. Tarvitsemme toimia keskustan elävöittämiseksi, ja nyt ehkä merkittävin avaus aikoihin on torpattu ”jossain”.

Julkinen vallankäyttö ja päätöksenteko perustuvat lain mukaan kirjallisiin asiakirjoihin ja päätöksiin. Kysynkin, keitä nämä ”Raahen päättäjät” ovat, milloin päätös on syntynyt ja mitkä ovat sen perustelut? Lisäksi kysyn, eikö olisi syytä edellä esitetyt näkökulmat huomioiden ottaa asia uuteen harkintaan, ja viedä asia hallintosäännön mukaisten toimielimien päätettäväksi?

Seppo Sorvari23