Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut ja viranhaltijat

Vuoden 2018 tilinpäätös on alijäämäinen. On kuitenkin katsottava isompaa kuvaa. Meillä on ollut ylijäämäisiä kausia ja välillä, kuten viime vuonna alijäämäinen kausi. Yhden alijäämäisen vuoden perusteella ei pidä tehdä paniikkipäätöksiä, koska ne alkavat ruokkimaan itseään. Sen sijaan on tarkasteltava, kehittyykö talous suunnitelmakaudella siihen suuntaan, kuin valtuusto on tavoitteeksi asettanut.

Raahessa on jo vuosia pakotettu talousarviot raamiin. Muutamia kohtia lukuun ottamatta ei ole samalla tarkasteltu, miten kustannusten nousuun ja mahdollisesti lisääntyneisiin tehtäviin on varauduttu. On jo muodostunut tavaksi, että talousarviosta väännetään, kunnes se mahtuu raamiin, ja joka vuosi samat
hallintokunnat hakevat lisämäärärahaa normaalien menojen kattamiseksi ilman, että sille olisi perusteena esimerkiksi lakimuutos tai muu toimintaympäristön muutos tai kertaluontoinen kulu.

Onkin aiheellista kysyä, vastaavatko valtuuston antamat resurssit niitä vaatimuksia ja palvelutasoa, joitavaltuusto kuitenkin edellyttää toteutettavan. Monesti esitetään lisäksi toiveita ja uusia asioita talousarvionulkopuolelta kesken tilikauden, mutta määrärahat niihin edellytetään löytyvän budjetin sisältä. Näin voidaan toimia yllättävän tilanteen eteen tullessa, mutta kun tämä toimintatapa jatkuu vuosia, se murentaa talousarviolta realistisuuden pohjan.

Organisaatiouudistukselta odotan, että siinä työssä ratkaistaan, mitkä palvelut tuotetaan jatkossa Raahen kaupungin palveluina, ja niille lasketaan todelliset kulut. Säästötavoitteet ilman toiminnan muutoksia johtavat vain nykyisen tilanteen jatkumiseen ja pahentumiseen. Tuota työtä käsitellessään valtuuston on
päätettävä sellaisista toiminnallisista tavoitteista ja talousraameista, että ne ovat realistisesti toteutettavissa.

Tulevien vuosien haaste tulee olemaan se, että miten hoidamme taloutta kestävästi ja sopeutamme tarvittaessa toiminaa mutta samalla Raahen imagoa, vetovoimaa ja asukaslukua kyetään kääntämään positiiviselle kurssille.

Arvoisa puheenjohtaja,
Vihreä valtuustoryhmä kannattaa esityslistan kohtien 3-6 päätösesitysten hyväksymistä.
Vihreä valtuustoryhmä kiittää viranhaltijoita tilinpäätöstyöstä ja toivottaa kaikille hyvää kesää!