RAAHEN VIHREÄT RY JULKILAUSUMA
14.11.2016
vapaa julkaistavaksi

KOULUTUS

Jokaisella lapsella ja nuorella on oltava oikeus koulunkäyntiin turvallisissa ja terveellisissä tiloissa. Saloisten ja Vihannin kouluhankkeita on kiirehdittävä. Lisäksi on panostettava lisää olemassa olevien kiinteistöjen hoitoon. Nyt esiin tulleet ongelmat ovat osittain korjausvelkaa laiminlyödystä kiinteistönpidosta.

Pitemmällä tähtäimellä on laadittava uusi kouluverkkosuunnitelma, jossa tarkastellaan kaupungin uusiksi koulujen sijainteja. Lapselle paras ja turvallisin vaihtoehto aloittaa koulunkäynti on mahdollisimman lähellä kotoa. Siksi kun akuutit koulurakennusongelmat on saatu hallintaan, on syytä pohtia uudelleen kyläkoulujen asemaa ja sijainteja.

Oppilashuolto on saatava lakisääteiselle tasolle. Tällä hetkellä oikeus oppilashuoltoon ei toteudu täysin toisen asteen koulutuksessa. Myös perusopetuksen puolella resurssit ovat riittämättömät. Varhainen puuttuminen on kustannustehokkain tapa hoitaa esiin tulevia ongelmia. Säästämällä lasten ja nuorten avusta kasaamme taakkaa ja kasvavia kustannuksia myöhemmälle. Koulupsykologi- ja koulukuraattoripalveluja on lisättävä.

TERVEYDENHOITO

Raahen Vihreät puolustaa Raahen sairaalan leikkaustoiminnan jatkamista. Meille on tärkeää, että mahdollisimman monet terveyspalvelut ovat lähellä käyttäjää.

Lisäksi kyseenalaistamme nykykäytännön, jossa alueen pienemmät terveysasemat suljetaan joulun aikaan 2-3 viikoksi ja kesällä 6-7 viikoksi.

Hyvinvointikuntayhtymä saattaa säästää tässä hiukan, mutta kokonaiskustannukset luultavasti nousevat, kun ihmisten asiointimatkat pitenevät 30-40 km. Kannattaisi tutkia, voitaisiinko Ruukin, Pyhäjoen ja Vihannin terveysasemat pitää auki myös loma-aikoina.

JULKINEN LIIKENNE

Lähes olematon julkinen liikenne on Raahen Akilleen kantapää. Toisin kuin monet luulevat, läheskään kaikissa talouksissa ei ole autoa, 2-3 autosta puhumattakaan.

Toimiva julkinen liikenne lisäisi kaikkien asukkaiden viihtyvyyttä. Erityisen tärkeää se olisi nuorten pitämiseksi Raahessa. Myös turismin kehittäminen vaatisi nykyistä selvästi parempaa palvelutasoa.

Haasteena toki on pienet matkustajamäärät, mutta nekin kasvaisivat, jos liikenne toimisi paremmin. On etsittävä älykkäitä ratkaisuja, joilla palvelut voidaan turvata ainakin taajamien asukkaille.

Erityisen typerää oli lopettaa yhteysliikenne junille Vihantiin. Samaan aikaan kun VR alensi hintojaan, Raahen kaupunki teki monille meistä vaikeaksi päästä juniin. Juna olisi kuitenkin ekologisin ja mukava tapa matkustaa etelään ja pohjoiseen.

Yhteysliikenne on palautettava! Tämä voitaisiin tehdä esimerkiksi muuttamalla palvelulinjan aikataulut sellaisiksi, että sillä pääsisi junaan ja junalta Raaheen. Samalla parantuisivat kaikkien vihantilaisten yhteydet Raaheen.

ENERGIA

Raahen Vihreät vastustaa Pyhäjoelle suunniteltua ydinvoimalaa. Rakennusaikanaan se toki tuo seudulle ison työmaan. Mutta kokonaisuutena Fennovoiman hanke on taloudellisesti kannattamaton.

Ydinvoima on myös vaarallisempaa kuin yleisesti kerrotaan. Maailman 400 ydinvoimalasta 2 – Tsernobyl ja Fukushima – ovat aiheuttaneet laajan ympäristötuhon. Eikä luottamusta ainakaan lisää Rossatom/Fennovoiman horjahteleva ja riittämätön organisaatio.

Länsirannikollamme ja erityisesti Raahen seudulla on yhdet Euroopan parhaista tuulista. Tulevaisuudessa uusiutuvan sähkön tarve Euroopassa kasvaa voimakkaasti, kun Saksa, Puola ja muut Keski-Euroopan maat joutuvat luopumaan hiilisähköstä. Tämä avaa Pohjoismaiselle ja suomalaiselle sähkölle suuret vientimarkkinat. Samaan suuntaan vaikuttaa sähköautojen yleistyminen.

Hanhikivenniemi on pilattu lopullisesti. Paras uusiokäyttö sille olisi iso tuulivoimapuisto. Jos samaan yhteyteen saataisiin lisäksi jonkun ison tuulivoimavalmistajan pohjoisten olojen tutkimuskeskus, pysyviä työpaikkojakin syntyisi yhtä paljon kuin ydinvoimalaan.

Tuulivoiman tuotantokustannukset ovat alentuneet voimakkaasti viime vuosina. Tällä hetkellä uuden tuulisähkön omakustannushinta ilman tukia on noin 50 €/MWh. Eli tuulisähkö on jo selvästi uutta ydinsähköä halvempaa.

Tuulivoima tarvitsee säätövoimaa, jota saamme helpoiten Ruotsin ja Norjan runsaasta vesivoimasta. Jos rakennamme lisää siirtokapasiteettia, pääsemme Ruotsin ja Norjan hintoihin, eli sähkön keskihinta Suomessa laskee 10-20 €/MWh.

Tuulivoima myös työllistää. Rakennusaikaisen työn lisäksi 1 iso tuulimylly luo ylläpitoon keskimäärin 1 uuden työpaikan. Tuulivoima työllistää erityisesti terästeollisuutta, josta Raahe elää. Jos Suomeen nousee satoja tai tuhat terästornia vuodessa, Raahen rautakourilla riittää töitä. Ja on täysin mahdollista, että SSABn viereen nousee tuulivoimaloiden runkoelementtejä tekevä tehdas, joka työllistää satoja raahelaisia.